Vi har gjennomført en undersøkelse for å gi våre medlemmer, og markedet forøvrig, innsikt i hvordan den utfordrende situasjonen vi står i påvirker oss som markedsførere. Dette er prosjektets første måling. Undersøkelsen vil gjentas regelmessig og vi vil slik kunne følge utviklingen med denne målingen som utgangspunkt.
Vi er alle påvirket av det som nå skjer rundt oss. På spørsmål om man er påvirket av koronautbruddet sier 57 % at man er betydelig påvirket. Her sier 32 % at man er moderat påvirket.
– I praksis er vi alle påvirket. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende, sier Håvard Rønnevig Bakken, fagansvarlig for undersøkelsen i ANFO.
På spørsmålet om man i nær fremtid forventer negative effekter for egen virksomhets drift og resultater sier 45 % at man forventer betydelige negative effekter. Det er her faktisk 13 % som sier at man forventer positive effekter i lys av denne krevende situasjonen. Situasjonen er altså ikke like negativ for alle.
Vi ser at majoriteten vil justere markedsplaner og aktiviteter. Hele 86 % har allerede gjort det. På direkte spørsmål om man kutter i markedsføringsinvesteringene sier 58 % at man allerede har gjort dette, mens 37 % sier at man ikke har gjort dette.
– Hvordan dette utvikler seg vil være interessant å følge med på. Det er mye teori som viser at det er lurt å holde markedsføringstrykket oppe i vanskelige tider. Om ikke annet at man kutter mindre enn konkurrentene for å komme styrket ut på andre siden av krisen, sier Jan Morten Drange i ANFO.
Hvordan pengene fordeles er det mange som er opptatt av. Både i gode og litt mer utfordrende tider. I lys av en pågående debatt i bransjen, hvor også ANFO har uttalt seg, har vi spurt hvorvidt man i denne situasjonen har flyttet reklamekroner fra internasjonale plattformer til norske media. Kun 7 % har hittil gjort dette.
ANFO Annonsørforeningen er en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere. Vi arbeider systematisk og målrettet for å påvirke reklame- og mediemarkedet og myndighetene på vegne av våre medlemmer, som er store og små bedrifter i de fleste bransjer.
Undersøkelsen er gjennomført 20.-22. mars av ANFO og utvalget er hentet fra ANFO sin database. Undersøkelsen er gjort som en online survey ved hjelp av QuenchTec. Totalt inngår 108 respondenter (alle annonsører) i underlaget.
47 % driver med netthandel
50 % er merkevarer/leverandører
31 % er handels/kjededrifter
19 % er annen virksomhet
50 % har over 50 millioner i markedsføringsbudsjett
Bruk gjerne undersøkelsen ved å oppgi ANFO og ANFO korona-tracker som kilde.
For spørsmål om undersøkelsen kontakt:
Håvard Rønnevig Bakken: havard.bakken@anfo.no
Jan Morten Drange: jan.morten@anfo.no
*
Les mer om korona-trakkeren i media:
Arbinsgate 2, 0253 Oslo,
Org nr 971 435 798, Telefon: +47 99 33 20 00, E-post: anfo@anfo.no